Czas i miejsce
Zawody odbędą się w nocy z soboty na niedzielę (21 na 22 listopada). Baza zawodów będzie położona w okolicach Warszawy. Dokładna lokalizacja jest tajna i zostanie ujawniona w dniu zawodów o godzinie 9:00 na stronie zawodów oraz mailowo do zapisanych uczestników. Do bazy będzie można dojechać samochodem lub komunikacją publiczną (przejazd z centrum Warszawy zajmie nie dłużej niż 1,5h).
Bazą zawodów będzie szkoła, gdzie chętni uczestnicy po ukończonych zawodach będą mogli przenocować w warunkach turystycznych na sali gimanstycznej. Osoby nocujące powinny zabrać ze sobą karimatę oraz śpiwór, które na czas zawodów będzie można zostawić w bazie.
O co w tym wszystkim chodzi?
Zawodnicy otrzymują na starcie mapę z zaznaczonymi punktami. Celem zespołu jest odnalezienie w terenie punktów z mapy w ustalonym limicie czasu. Limit czasu jest tak dobrany, aby każdy zawodnik w tempie spacerowo-marszowym i nie gubiąc się zanadto dotarł na metę. Punkty kontrolne w terenie to miejsca charakterystyczne np. szczyt górki, dołek, skrzyżowanie dróg leśnych. W miejscu charakterystycznym znajduje sie tzw. lampion z kodem, który zawodnicy nanoszą na swoją kartę startową za pomocą kredki umieszczonej z lampionem. Aby odnalezienie właściwych punktów stanowiło wyzwanie, w okolicy rozstawione są tzw. "punkty stowarzyszone". Za potwierdzenie punktów stowarzyszonych zawodnicy otrzymuję punkty karne.
Na jednym z punktów jest ognisko, na którym zawodnicy mogą odpocząć, zjeść kiełbaskę i napić się gorącej herbaty. W zależności od wybranej trasy ognisko może być metą lub wyznaczać mniej więcej połowę trasy.
Punkty karne
Za bezbłędnie pokonaną trasę w limice czasu zespół dostaje 0 punktów karnych. Za każde "przewinienie" zawodnicy otrzymują odpowiednią ilość punktów karnych, np.
- 25 p.k. - potwierdzenie punktu stowarzyszonego
- 10 p.k. - zmiana potwierdzenia
- 30 p.k. - pozostawienie wolnej kratki
- 1 p.k. - za każdą minutę powyżej czasu podstawowego, a w limicie spóźnień
- 10 p.k. - za każdą minutę po limicie spóźnień
Szczegółowe zasady i punktację zawiera dokument "Zasady punktacji i współzawodnictwa na turystycznych imprezach na orientację PTTK"
Kategorie startowe
Zawodnicy mogą startować indywidualnie lub w zespołach w jednej z czterech kategorii:
- Beskidzka - zalecana dla osób początkujących (trasa wiedzie głównie drogami leśnymi, długość trasy ok 15 km, zespoły 1-7 osobowe)
- Tatrzańska - dla średniozaawansowanych ( długość trasy ok 20 km, zespoły 1-5 osobowe)
- Alpejska - dla zaawansowanych (długość trasy ok 25 km, zespoły 1-3 osobowe)
- Himalajska - dla wyjadaczy orienteeringu (długośc trasy ok 30 km, zespoły 1-3 osobowe)
Nagrody
Zawody wygrywa zespół, który pokona trasę z najmniejszą ilością punktów karnych. Zwycięzkie drużyny otrzymają pamiątkowy dyplom oraz nagrody. Wśród osób obecnych na zakończeniu rozlosujemy nagrody :)
Rejestracja
Zawodnicy mogą startować indywidualnie lub w zespołach. Zapisy prowadzone są przez formularz na stronie zawodów. Zapisy rozpoczęły się i potrwają do 18 listopada 23:59 (lub do wyczerpania miejsc na poszczególnych kategoriach). Chętni mogą również zakupić pamiątkową koszulkę - zapisy zbieramy do 9 listopada.
Wpisowe
Udział w imprezie jest odpłatny i wynosi 30zł od uczestnika. Zawody organizowane są non-profit - pieniądze pozyskane z opłat pokrywają koszty organizacji imprezy. Organizator imprezy - Studenckie Koło Przewodnikó Beskidzkich jest organizacją pożytku publicznego.
Przykładowe mapy
- mapa dla osób rozpoczynających przygodę z marszami na orientację (całość)
- mapa dla osób, które czują się pewnie w nocy i chcą spróbować swoich sił w nocy (część 1 i część 2)
- mapa dla wyjadaczy orienteeringu i szukających wyzwań (część 1 i część 2)
Poprzednie edycje imprezy
- 2011r. - Chrosna, ok. 170 zawodników
- 2012r. - Pułtusk, ok. 300 zawodników
- 2013r. - Sadowne, ok. 550 zawodników
- 2014r. - Stanisławów Pierwszy, ok. 650 zawodników